Door te verbinden helpen we onze klanten nog beter - Werken bij Actemium
Medewerkersverhaal

Door te verbinden helpen we onze klanten nog beter

Overzicht

Actemium viert dit jaar haar 25-jarig bestaan, een bijzondere mijlpaal voor het merk van VINCI Energies. In deze reeks interviews staan we stil bij de groei die de organisatie heeft doorgemaakt en de bijzondere momenten die dit heeft opgeleverd. In ‘Mooie verhalen achter de schermen’ spreken we met Sebastian Taken, Business Development Manager bij Actemium. Sebastian deelt zijn kijk op de groei van Actemium en zijn eigen ontwikkeling binnen het bedrijf: “Hier krijg ik alle ruimte om te groeien en nieuwe uitdagingen aan te gaan.”

Sebastian, vertel! Wie ben je en wat doe je bij Actemium?

“Ik ben Sebastian Taken, geboren en getogen in Aalten, een dorp in de Achterhoek. Momenteel werk ik als Business Development Manager voor Actemium Doetinchem. Mijn rol is behoorlijk veelzijdig; ik ondersteun drie verschillende business units en werk aan het versterken van de onderlinge relaties, binnen en buiten de bv. Daarnaast ben ik verantwoordelijk als Key Account Coördinator van enkele van onze grote klanten, zoals FrieslandCampina en TenneT vanuit onze BV. Dit betekent dat ik niet alleen zorg voor het onderhouden van deze relaties met onze Dear Old Customers, maar ook voor het ontwikkelen van nieuwe zakelijke kansen.” 

Dat klinkt alsof je veel schaakt op meerdere borden?

“Elke dag is anders, wat het werk erg interessant maakt. Als Business Development Manager is mijn werkgebied breed. Een belangrijk aspect van mijn werk is het verbinden van verschillende collega’s en Business Units binnen onze netwerkorganisatie, zodat we samen sterker staan en onze klanten beter kunnen bedienen. Met initiatieven zoals de FrieslandCampina Club en de TenneT Club delen we kennis en bevorderen we cross-selling binnen onze netwerkorganisatie. Deze clubs zijn ideaal om de verschillende business units op de hoogte te houden en in te spelen op nieuwe projecten en/of markten.” 

Kun je ons meenemen naar het moment dat je begon bij Actemium?

“Zeker, dat is een flinke stap terug in de tijd. In 2001 begon ik als software engineer bij Actemium, nadat ik eerder bij Stork in Lichtenvoorde had gewerkt. Mijn loopbaan heeft zich sindsdien in verschillende richtingen ontwikkeld. Na enkele jaren werd ik teamleider van de software-engineeringsclub en vervolgens projectmanager. Later kreeg ik de kans om client manager te worden, waarbij ik verantwoordelijk was voor de commerciële, financiële en operationele aspecten van projecten binnen mijn segment. Nu werk ik de laatste twee jaar als Business Development Manager. Het is een mooie route en ik waardeer het enorm dat Actemium mij al die jaren de kans heeft gegeven om te groeien en nieuwe uitdagingen aan te gaan.” 

In 23 jaar heb je de organisatie vast flink zien veranderen?

“Absoluut. Ik moet eerlijk zeggen dat de overgang naar Actemium en de groei die we hebben doorgemaakt aanvankelijk best wennen was. Actemium werkt op een manier waarbij verantwoordelijkheden laag in de organisatie liggen, wat een verschil was met de directieve stijl van mijn eerdere werkgevers. Deze werkwijze vereist dat je zelfstandig werkt en verantwoordelijkheid neemt. Dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend maar deze manier van werken pakt hier goed uit en draagt echt bij aan onze sterke bedrijfscultuur. Door de jaren heen zijn we gegroeid en hoewel we nu een grote speler zijn, blijft de organisatie plat, wat de communicatie en samenwerking bevordert.” 

Je zegt net dat de werkwijze van Actemium goed uitpakt. Wat is daarin voor jou een persoonlijk hoogtepunt?

“Voor mij is het opzetten van de TenneT Club binnen VINCI Energies Nederland een persoonlijk hoogtepunt. Dit was een initiatief dat ik zelf heb bedacht, waarbij ik verschillende business units bij elkaar heb gebracht om kennis te delen en synergie te creëren. Het was een uitdaging om iedereen bij elkaar te krijgen, maar het is gelukt en de club is inmiddels succesvol van start gegaan. Ik beschouw het als een persoonlijke prestatie dat ik iets heb kunnen creëren dat zowel mijn collega’s helpt met kennisdeling als onze klanten ten goede komt. Het geeft me veel voldoening om te zien hoe mijn werk nu echt vruchten afwerpt. 

Even de glazen bol erbij, hoe kijk je naar de toekomst?

“In de toekomst zullen onze klanten steeds vaker op zoek zijn naar één aanspreekpunt: een key accountmanager of single point of contact. Hoewel we nu beschikken over veel business units, werken we met een geïntegreerde aanpak, vooral voor onze grote klanten. Ik verwacht dat deze aanpak alleen maar zal groeien. Mogelijk moeten we een overkoepelende rol organiseren, om onze klanten nog beter te bedienen. Ik zie dit als een logische stap in de verdere ontwikkeling van Actemium en ik zou het toejuichen als we die kant op gaan. Het zou ons nog sterker maken in de markt.” 

Hoe we al 25 jaar samen schakelen naar de toekomst

Lees meer