Freddy - Werken bij Actemium
Medewerkersverhaal

Enorm veel vrijheid om je werk te doen.

Overzicht
Freddy Software engineer

Bij Actemium richten we de blik op vooruit. We bewegen, ontwikkelen en komen met de beste industriële oplossingen. Samen met de klant en met elkaar. Zoals leidinggevende monteur Patrick, die al ruim dertig jaar naar volle tevredenheid bij Actemium werkt. Of software engineer Freddy die met zijn collega’s menig fabriek door automatisering slimmer heeft gemaakt.

Wat maakt je trots op je job?

Patrick: “Ik werk vooral in de voedings- en zuivelindustrie. Dat komt allemaal heel nauw. De projecten die wij doen, zijn vaak ingewikkeld. Als leidinggevende stuur ik monteurs aan. Ik mag dat op mijn eigen manier doen. Ik vind het belangrijk om iedereen te motiveren. Ook als het anders loopt dan verwacht. Want dat hoort er bij dit soort projecten gewoon bij. We gaan dan toch samen door. Zetten er met z’n allen de schouders onder. We ronden de boel netjes op tijd en naar tevredenheid af. Ik ben met name trots op het eindresultaat. Zeker als de klant ook echt blij is aan het einde van de rit. Dan denk ik: dat hebben we met elkaar mooi gefixt.”

Freddy: “Normaal hoort een medewerker van de client manager wat hij die week gaat doen. Bij mij is dat net andersom. Elke week geef ik aan wat de komende maand op mijn planning staat. Dat werkt voor mij erg prettig. Ik heb een bepaalde mindset. Daardoor combineer ik kennis en kunde met goede communicatie. Ik werk proactief en denk met de klant mee. Zo kan ik hen optimaal helpen. Ik werk hier nu ruim zeventien jaar, en ik ben in deze manier van werken gegroeid. Met mijn klanten heb ik nu echt wel iets opgebouwd. Het liefst ben ik bij hen op locatie: daar hoor en zie ik toch het meest. En dat kan ook bij Actemium. Hier krijg ik de vrijheid en het vertrouwen om mijn werk op mijn manier te doen.”

Wat betekent werken bij Actemium voor jou?

Patrick: “Dat je elkaar als collega’s onderling steeds een stap verder brengt. Ik werk nauw samen met een jongere generatie. Er zijn natuurlijk verschillen. Maar we leren ook van elkaar. Dankzij jongere collega’s heb ik bijvoorbeeld het werk gedigitaliseerd. Op mijn beurt begeleid ik de jeugd om straks het werk zélf te doen. Die wisselwerking maakt het zo leuk. Hun frisse blik en kennis van de nieuwste ontwikkelingen houdt mij scherp. En ik gebruik mijn kennis en ervaring weer om hén verder te brengen. Aan het eind van de rit zorgt dat voor mooie resultaten. Ik vind het erg fijn daar op deze manier aan bij te dragen.”

Freddy: “Dat is precies wat ik ook zo typisch Actemium vind. Ik kan altijd bij mijn collega’s terecht. Als ik een storingsdienst draai, mag ik een aantal van hen zelfs ’s nachts bellen. We hebben ook interne cursusdagen. Dan behandelen we bijvoorbeeld een project waar heel veel of heel specifieke kennis voor nodig is. Na afloop krijg je een mooi naslagwerk mee. Op die manier helpt Actemium mij vooruit te gaan. Ik heb zelf niet meer de behoefte om nog een heleboel nieuwe dingen op te pakken. En daar is hier ook begrip voor. Ik specialiseer me in de systemen die ik al ken. Die kennis houd ik goed bij. Op dat vlak ben ik echt de expert. Als collega’s daar vragen over hebben, weten ze mij te vinden.”

Wat vertel jij op feestjes over Actemium?

Patrick: “Ik begin met: kijk eens hoelang ik al bij Actemium rondloop. Dat zegt toch eigenlijk al genoeg? Wat ik bijzonder vind, is dat we de industrie echt verder helpen. En dat gaat onder ander over duurzaamheid. We zorgen dat motoren efficiënt en dus energiezuiniger draaien. We gebruiken onderdelen waarmee we het milieu zo min mogelijk belasten. We voorkomen luchtlekkage waar het kan. Gek genoeg is lucht namelijk best duur. Actemium is een belangrijke speler in de industriële automatisering. Met elkaar zetten we een beweging in gang. En het is een prachtig gevoel om hier onderdeel van uit te maken.”

Freddy: “Bij mij is het begin ongeveer hetzelfde als bij Patrick. Ik ga elke morgen lachend naar m’n werk. En als ik naar huis ga, lach ik nog steeds. We werken hard, maar tussendoor is er zeker tijd voor een geintje. Mensen zitten hier goed in hun vel. Daardoor presteren we ook goed. Bij Actemium kijken we verder dan de vraag van de klant. We doen hier niet alleen ons kunstje. Wij werken ook op locatie bij de klant. Dan krijg je heel veel mee. Op een gegeven moment weet je wel waar de knelpunten zitten. Zo vangen we vraagstukken op waar wij als Actemium goed bij kunnen ondersteunen. Dat geef ik dan door aan onze cliënt manager. Het is supergaaf om de klant op die manier te ontzorgen.”